Vragen over de betrokkenheid van de kinderen

 

Welke materialen bestaan er binnen de Montessorimethode?

Binnen de methode zijn er specifieke materialen uitgewerkt rond huishoudelijk materiaal, zintuiglijk materiaal en ontwikkelingsmateriaal (rekenmateriaal, taalmateriaal, materiaal kosmische opvoeding of wereldoriëntatie).

Wat is de betekenis van deze Montessorimaterialen?

In het Montessori-onderwijs heeft het materiaal een enorm belangrijke plaats.  In de Montessorischool “onderwijst” het kind zichzelf door het werken met de speciaal ontworpen Montessorileermiddelen.  Dit zijn aantrekkelijke, meestal eenvoudige aan het kind aangepaste materialen die de “controle op de fout” bevatten, d.w.z. als het kind een fout maakt, kan hij dat aan het materiaal zelf zien en ontdekken.  Zo heeft hij geen volwassene nodig om hem op zijn fout te wijzen en daardoor zijn zelfvertrouwen misschien te schaden.
Met concreet en symbolisch materiaal krijgt het kind inzicht in soms moeilijke en abstracte begrippen.  Het materiaal geeft de mogelijkheid om zoveel mogelijk zintuigen te gebruiken bij het in zich opnemen van de stof.  Het nodigt ook uit tot spontane herhaling van de handeling.  Hierdoor en door de manier waarop ze ermee kunnen werken, gaan kinderen echt in hun bezigheid op.

Het “huishoudelijk materiaal”, is speciaal gericht op het zeer jonge kind (2,5 – 3,5 jaar) en leert het kind hoe het zichzelf en de omgeving moet verzorgen.  Met dit materiaal leert het kind bijvoorbeeld hoe het zichzelf moet aan- en uitkleden.  Hiervoor bestaat specifiek materiaal om o.a. te leren omgaan met knopen, drukknopen, ritssluitingen, gespen, veters knopen, strikken maken, … .

Het “zintuiglijke materiaal” biedt de mogelijkheid de zintuigen te gebruiken om de wereld rond zich heen te ervaren.  Het leert hiermee de verschillen beoordelen in hoogte, lengte, gewicht, in kleuren, geluiden, geuren en ook in vormen en stoffen.

De “materialen” op het gebied van taal, rekenen, kosmische opvoeding (wereldoriëntatie) en andere kennisgebieden zijn geschikt voor de “intellectuele ontwikkeling”.
Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit en vormt voortdurend een uitnodiging om er mee te werken.

Het Montessorimateriaal is ontwikkelingsmateriaal.  Dit wil zeggen dat het materiaal bij de kinderen een ontwikkelingsproces in gang zet.  Door het werken met het materiaal verwerven de kinderen inzicht in de leerstof.